Friday 12 December 2014

Review buku 140 tips mencari rezeki yang halal untuk mencapai kekayaan

Terjumpa buku ni kat almari masjid At-Takwa. Sambil belek-belek buku ni terus cakap "nak curi kejap lah buku ni".  My mom kat sebelah dengar terus menyampuk " apa pulak curi, nak baca pinjam je la..." hehehe marah nampak...orang gurau jela... :)


Actually belum betul-betul baca buku ni lagi. Tips ke-100 menarik minat aku.. Membayar hutang dapat membuat orang menjadi kaya..huh camne tu? 

'Dalam Islam kekayaan yang sebenar bukanlah setakat kaya hanya dengan memiliki harta yang banyak, tetapi kaya yang sebenar di samping ia mempunyai harta, ia sebenarnya memiliki jiwa dan hati yang jauh lebih mulia dari hartanya itu. Seseorang itu belum dianggap kaya jika ia tidak dapat menseimbangkan kekayaan material dengan kekayaan rohaninya yang berdasarkan kepada nilai-nilai Islam yang sejati. Sebab jika ia hanya kaya dari segi zahir sahaja, tetapi dihatinya tersemat perasaan tamak, dengki, khianat, sombong, 'ujud, tinggi diri, bakhil dan sebagainya, maka tidak ada gunanya kekayaan yang dimiliki oleh seseorang itu. Sebab kekayaannya itu tidak dapat dimanfaatkan oleh orang lain, tidak dapat memberi faedah kepada anggota masyarakat yang fakir dan yang miskin. Ia hanya kaya untuk dirinya. Tidak untuk orang lain. Kekayaan seperti ini bertentangan dengan semangat Islam. Sebab orang Islam apabila ia kaya dan berharta, di sana ada hak untuk orang lain.'

Ni sebahagian catatan dalam buku ni... Best sangat tulisan Haji Hasan Muhammad Al-Khairun setandingan dengan buku-buku penulis barat seperti How to be a millionare yang membawa ideologi barat yang hanya mementingkan fahaman kebendaan (materialisme). So, I recommend all of you dis book.. happy reading..lets discover :)


May everyone always have smile on their face. =)

No comments:

Post a Comment